A testbeszéd árulkodik – Mit üzen a gyerek, ha nem szólal meg?

A testbeszéd árulkodik – Mit üzen a gyerek, ha nem szólal meg?

A szavak nélküli kommunikáció már a csecsemőkortól jelen van: egy tekintet, egy mozdulat, egy sóhaj is jelentéssel bír. De mit tehet a szülő, ha a gyermek nem beszél, mégis egyértelműen jelez, kommunikál – csak éppen nem szavakkal? Vajon mit üzen a testével? És mi történik akkor, ha ez a helyzet hónapokig, akár évekig fennáll?

Ebben a blogcikkben megvizsgáljuk, hogyan kommunikálnak a gyerekek testbeszéddel, mi ennek a jelentősége a beszédfejlődés szempontjából, és hogyan segíthetjük őket abban, hogy a gesztusokat szavak váltsák fel.


A testbeszéd mint az első kommunikációs eszköz

Már az újszülöttek is kommunikálnak – sírással, szemkontaktussal, kézmozdulatokkal. A nem verbális kommunikáció a beszédfejlődés természetes előszobája. A baba előbb tanulja meg kifejezni magát testével, mint szavaival.

Tipikus testbeszédes jelzések kisgyermekkorban:

  • mutogatás tárgyra, amit szeretne

  • kezek felemelése „vegyél fel” jelentéssel

  • fejrázás „nem”-re

  • odahúzza a szülő kezét, akitől segítséget vár

Ez mind rendben van – de egy bizonyos ponton túl a gesztusokat szavaknak kellene követniük.


Mikor válik a testbeszéd túl dominánssá?

Ha egy 2,5–3 éves gyermek kizárólag testbeszéddel kommunikál, miközben a kortársai már mondatokat alkotnak, érdemes megvizsgálni:

  • elég beszédinger éri-e otthon?

  • ért-e mindent, amit hall? (beszédértés)

  • keresi-e a kapcsolatot másokkal?

  • csak a szavak hiányoznak, vagy a szándék is?

Egyes gyerekek „ráállnak” a mutogatásra, mert ez gyors és működik – a szülő úgyis kitalálja. Ez viszont megakaszthatja a beszéd fejlődését.


Mit üzenhet a testbeszéd?

A szavak hiányában is sokat elmondhat egy gyermek viselkedése:

  • Bizalom – ha odahoz egy könyvet, tudja, hogy vele foglalkoznak

  • Frusztráció – ha dobál, kiabál, mert nem tudja kifejezni magát

  • Kapcsolatigény – ha állandóan a szülő közelében akar lenni

  • Félénkség, szorongás – ha elfordul, kerüli a tekintetet, elbújik idegenek elől

Ezekből az üzenetekből a szülő következtethet arra, hol tart a gyerek érzelmi és nyelvi fejlődése.


Hogyan válthatók fel a gesztusok szavakkal?

  1. Ne „kitaláld”, hanem kérdezd vissza: „Szeretnéd a labdát?” – így tanulja meg, hogy a szóra reagálnak, nem a mutatásra.

  2. Mondj ki helyette egyszerű szavakat: „Itt a víz”, „kéred?”, „add ide”.

  3. Dicsérd meg, ha próbál beszélni – még ha csak egy hangot is próbál kimondani.

  4. Ne csak kérdezz, beszélj is hozzá folyamatosan – mesélj, kommentálj, mondd el, mit csináltok.

  5. Használj segítő eszközöket, mint a Kinderspeech™.


A Kinderspeech™ szerepe a testbeszédről a beszédre váltásban

A Kinderspeech™ hangkártyás játék hangot ad a képeknek, így a gyerek:

  • nemcsak látja, hanem hallja is a szót,

  • megtanulja összekapcsolni a tárgyat és annak nevét,

  • utánozhatja a hallott szavakat,

  • és közben élményt szerez.

Ez egy olyan pozitív spirált indít el, ahol a mutogatás helyére szép lassan a szavak lépnek.


Összegzés

A testbeszéd a kommunikáció természetes része – de nem maradhat meg kizárólagos formának. A szülő akkor segít a legtöbbet, ha felismeri a jeleket, válaszol rájuk, és finoman terelgeti gyermekét a beszéd irányába. A Kinderspeech™ ebben lehet hasznos társ, segítve, hogy a mozdulatokból hamarosan szavak, a szavakból pedig mondatok szülessenek.

Vissza a blogba