A szavak nélküli kommunikáció már a csecsemőkortól jelen van: egy tekintet, egy mozdulat, egy sóhaj is jelentéssel bír. De mit tehet a szülő, ha a gyermek nem beszél, mégis egyértelműen jelez, kommunikál – csak éppen nem szavakkal? Vajon mit üzen a testével? És mi történik akkor, ha ez a helyzet hónapokig, akár évekig fennáll?
Ebben a blogcikkben megvizsgáljuk, hogyan kommunikálnak a gyerekek testbeszéddel, mi ennek a jelentősége a beszédfejlődés szempontjából, és hogyan segíthetjük őket abban, hogy a gesztusokat szavak váltsák fel.
A testbeszéd mint az első kommunikációs eszköz
Már az újszülöttek is kommunikálnak – sírással, szemkontaktussal, kézmozdulatokkal. A nem verbális kommunikáció a beszédfejlődés természetes előszobája. A baba előbb tanulja meg kifejezni magát testével, mint szavaival.
Tipikus testbeszédes jelzések kisgyermekkorban:
-
mutogatás tárgyra, amit szeretne
-
kezek felemelése „vegyél fel” jelentéssel
-
fejrázás „nem”-re
-
odahúzza a szülő kezét, akitől segítséget vár
Ez mind rendben van – de egy bizonyos ponton túl a gesztusokat szavaknak kellene követniük.
Mikor válik a testbeszéd túl dominánssá?
Ha egy 2,5–3 éves gyermek kizárólag testbeszéddel kommunikál, miközben a kortársai már mondatokat alkotnak, érdemes megvizsgálni:
-
elég beszédinger éri-e otthon?
-
ért-e mindent, amit hall? (beszédértés)
-
keresi-e a kapcsolatot másokkal?
-
csak a szavak hiányoznak, vagy a szándék is?
Egyes gyerekek „ráállnak” a mutogatásra, mert ez gyors és működik – a szülő úgyis kitalálja. Ez viszont megakaszthatja a beszéd fejlődését.
Mit üzenhet a testbeszéd?
A szavak hiányában is sokat elmondhat egy gyermek viselkedése:
-
Bizalom – ha odahoz egy könyvet, tudja, hogy vele foglalkoznak
-
Frusztráció – ha dobál, kiabál, mert nem tudja kifejezni magát
-
Kapcsolatigény – ha állandóan a szülő közelében akar lenni
-
Félénkség, szorongás – ha elfordul, kerüli a tekintetet, elbújik idegenek elől
Ezekből az üzenetekből a szülő következtethet arra, hol tart a gyerek érzelmi és nyelvi fejlődése.
Hogyan válthatók fel a gesztusok szavakkal?
-
Ne „kitaláld”, hanem kérdezd vissza: „Szeretnéd a labdát?” – így tanulja meg, hogy a szóra reagálnak, nem a mutatásra.
-
Mondj ki helyette egyszerű szavakat: „Itt a víz”, „kéred?”, „add ide”.
-
Dicsérd meg, ha próbál beszélni – még ha csak egy hangot is próbál kimondani.
-
Ne csak kérdezz, beszélj is hozzá folyamatosan – mesélj, kommentálj, mondd el, mit csináltok.
-
Használj segítő eszközöket, mint a Kinderspeech™.
A Kinderspeech™ szerepe a testbeszédről a beszédre váltásban
A Kinderspeech™ hangkártyás játék hangot ad a képeknek, így a gyerek:
-
nemcsak látja, hanem hallja is a szót,
-
megtanulja összekapcsolni a tárgyat és annak nevét,
-
utánozhatja a hallott szavakat,
-
és közben élményt szerez.
Ez egy olyan pozitív spirált indít el, ahol a mutogatás helyére szép lassan a szavak lépnek.
Összegzés
A testbeszéd a kommunikáció természetes része – de nem maradhat meg kizárólagos formának. A szülő akkor segít a legtöbbet, ha felismeri a jeleket, válaszol rájuk, és finoman terelgeti gyermekét a beszéd irányába. A Kinderspeech™ ebben lehet hasznos társ, segítve, hogy a mozdulatokból hamarosan szavak, a szavakból pedig mondatok szülessenek.