Kevés ijesztőbb mondat van egy szülő fejében, mint ez:
„Mi van, ha a gyerekemnek ADHD-ja lesz?”
Figyeled, hogy nyugtalanabb, mint a többiek. Nehezebben ül meg a fenekén, szétesik a figyelme, száz dologra ugrik rá egyszerre. Közben mindenhol azt olvasod: képernyők, pörgés, rohanó világ, figyelemzavar, ADHD… – és teljesen jogosan megijedsz.
Jó hír – és rossz hír – egyszerre, hogy:
-
Jelenlegi tudásunk szerint nincs biztos módja az ADHD teljes megelőzésének – erős a genetikai háttér, és sok minden nem rajtunk múlik.
-
De rengeteg mindent tehetsz azért, hogy a gyermeked idegrendszere erős, rugalmas legyen, és a figyelme, önszabályozása a lehető legjobb alapokról induljon.
Ebben a cikkben nem csodamegoldást ígérek, hanem azt mutatom meg,
mit tehet ma egy tudatos szülő az “ADHD-megelőzés” érdekében,
és hogyan illik ebbe a képbe egy olyan képernyőmentes fejlesztőjáték, mint a KinderSpeech™.
Lehet egyáltalán megelőzni az ADHD-t?
Kezdjük őszintén:
orvosi értelemben ma még nem tudjuk “kivonni a gyereket az ADHD-ból” már a születés előtt. Az ADHD hátterében erős genetikai tényezők állnak, és szakértők szerint nincs bizonyított módszer, ami garantáltan megelőzi a kialakulását. (WebMD)
Amit viszont nagyon is tehetünk:
-
csökkenthetjük egyes kockázati tényezők hatását (pl. túl sok képernyő, kevés mozgás, kaotikus napirend), (arXiv)
-
megerősíthetjük azokat a készségeket, amik védenek: figyelem, önszabályozás, kitartás, jó alvás, stabil, szeretetteljes kapcsolatok,
-
és ha mégis felmerül az ADHD, korán észrevehetjük, ami óriási különbséget jelent a későbbi életminőségben. (stanfordchildrens.org)
Tehát a kérdés nem az, hogy „garantáltan megelőzöd-e az ADHD-t”,
hanem az, hogy milyen közeget teremtesz az idegrendszerének.
5 terület, ahol SZERINTED „csak úgy telnek a napok” – valójában viszont az idegrendszerét formálod
1. Képernyőidő – a csendes kockázati tényező
Az utóbbi évek kutatásai egyre erősebben mutatják, hogy a túl sok képernyőidő összefügghet figyelemproblémákkal, alvászavarral, viselkedési nehézségekkel. (arXiv)
Nem arról van szó, hogy „egy kis mese = ADHD”.
De ha napi több órát ül a gyerek:
-
villogó képek előtt,
-
gyors vágásokkal,
-
állandó dopaminlöketek között,
akkor a valóság – a lassabb, kevésbé izgalmas, de valódi világ – egyre nehezebben köti le.
Megelőzés szempontjából az egyik legjobb lépés, amit tehetsz:
-
tudatosan limitálod a képernyőt,
-
és helyette olyan játékokat adsz, amik valódi figyelmet, mozgást, gondolkodást kérnek tőle.
Itt lép színre a KinderSpeech™:
egy teljesen képernyőmentes, mégis „kütyü-élményű” beszélő szókártya-játék, ami megadja a „wow-élményt”, de nem égeti szét az idegrendszerét.
2. Mozgás, alvás, napirend – az idegrendszer vitaminjai
A kutatások szerint a rendszeres mozgás, elegendő alvás és stabil napirend nem csodaszerek, de látványosan segítenek a figyelmi és viselkedéses nehézségek kezelésében – ADHD-s és nem ADHD-s gyerekeknél is. (Járványügyi Központok és Megelőzés)
-
Ha sokat mozog, jobban bírja a „nyugalmat” is.
-
Ha eleget alszik, az agya jobban dolgozza fel a nap élményeit.
-
Ha van ritmusa a napjainak, kevésbé pörög szét.
A KinderSpeech™ ebbe úgy illik bele, hogy:
-
könnyű beépíteni egy rövid, napi rutinba (pl. vacsora után 10 perc „szókártyázás”),
-
így a gyerek megtapasztalja, milyen az, amikor ugyanabban az időben, hasonló módon történnek a dolgok – ez biztonságot ad az idegrendszernek,
-
miközben a figyelmét használja, nem csak passzívan nézi a világot.
3. Figyelem edzése – de nem iskolás feladatokkal, hanem játékkal
Az ADHD egyik fő területe a figyelem fenntartásának nehézsége. Itt jön a kényes kérdés:
Lehet-e a „figyelmet edzeni”?
Bizonyos játékok, feladatok valóban segíthetnek edzeni az önkontrollt és a fókuszt, főleg óvodás-iskolás korban. (Scientific American)
A KinderSpeech™ ebben erős, mert:
-
egy konkrét feladatra kéri a figyelmet: kártya választása, felhelyezése, meghallgatása, majd reakció (kimondani, rámutatni, megkeresni a párját, stb.),
-
vizuális–auditív csatornát egyszerre használ, ami segíti az agy integrált működését,
-
mégis játék: nincs piros pont, fekete pont, dolgozat – csak sikerélmény és felfedezés.
Ha rendszeresen leültök 5–10 percre, és csak ezzel játszotok, az olyan, mintha
mini „figyelem-edzőtermét” adnál az agyának – játék formájában.
4. Szókincs, kommunikáció – amikor kevesebb a hiszti, mert több a szó
Sok „hiperaktívnak” bélyegzett gyereknél a háttérben nagyon egyszerű dolog áll:
nem tudja elmondani, mit érez, mit szeretne.
Ha nincs szó, marad a:
-
sírás,
-
hiszti,
-
lökdösődés,
-
ide-oda rohangálás.
Ettől kívülről úgy néz ki, mintha „viselkedésproblémás” lenne, pedig csak nincs eszköze a kommunikációhoz.
A KinderSpeech™:
-
százával adja a szavakat a keze alá – állatok, tárgyak, járművek, mindennapi fogalmak,
-
a gyerek először csak hallgatja, aztán egyre többször próbálja utánozni,
-
közben megtapasztalja: „Ha kimondom, mit akarok, hamarabb megértenek, kevesebb a feszültség.”
Ez nem „ADHD-gyógymód”, de ha belegondolsz:
minél jobban tud kommunikálni, annál kevesebb frusztrációt él meg – és annál kevesebb „problémás viselkedés” jelenik meg feleslegesen.
5. Közös figyelem – amikor együtt vagytok jelen
Az egyik legerősebb „védőfaktor” minden neurológiai és pszichés nehézséggel szemben a
stabil, szeretetteljes kapcsolat.
Amikor együtt játszotok a KinderSpeech™-sel:
-
nem csak a gyerek tanul,
-
ti ketten hangolódtok egymásra: nézitek ugyanazt a képet, halljátok ugyanazt a szót, együtt reagáltok (nevetés, csodálkozás, ismétlés),
-
ez az a fajta „közös figyelem” (joint attention), ami kulcsfontosságú az egész fejlődésben – nem csak ADHD, hanem beszéd, kötődés, önbizalom szempontjából is.
Ilyenkor nem telefonozol mellette, nem háttérzajként vagy ott.
Jelen vagy.
És ez az, amit semmilyen kütyü nem tud helyetted megadni – de a KinderSpeech™ jó ürügy arra, hogy ez a fajta minőségi együttlét könnyebben megtörténjen.
Mit mondjunk őszintén a KinderSpeech™ szerepéről ADHD kapcsán?
Fontos, hogy tisztán lássunk:
-
A KinderSpeech™ nem gyógyít, nem kezel és nem előz meg orvosi értelemben ADHD-t.
-
Nem helyettesít orvost, pszichológust, gyógypedagógust, logopédust.
Amit viszont hitelesen mondhatunk:
-
segít csökkenteni a képernyőidőt, miközben modern, izgalmas alternatívát ad,
-
támogatja a szókincs- és beszédfejlődést, ami kevesebb frusztrációt, jobb önkifejezést jelent,
-
játékos formában edzi a figyelmet, kitartást, önszabályozást,
-
könnyen beépíthető stabil napi rutinba, ami bizonyítottan jót tesz a gyerekek idegrendszerének,
-
közös élményt ad, erősíti a szülő–gyerek kapcsolatot, ami az egyik legerősebb védőfaktor bármilyen nehézséggel szemben.
Ha szeretnél ADHD-tudatosabban gondolkodni, az nem azt jelenti, hogy rettegned kell a diagnózistól.
Sokkal inkább azt, hogy:
-
figyelsz a gyereked jelzéseire,
-
kérsz szakmai segítséget, ha aggódsz,
-
és közben otthon is olyan közeget teremtesz, ahol az idegrendszere a lehető legjobban fejlődhet.
Ebben tud társad lenni a KinderSpeech™:
nem csodaszer, hanem egy okosan kitalált, képernyőmentes fejlesztőjáték, ami abba az irányba tolja a mindennapokat, amerre ma a kutatások is mutatnak:
kevesebb zaj, kevesebb képernyő – több valódi figyelem, több mozgás, több közös játék, több szó.
Ha ebből a világosabb, nyugodtabb irányból nézed a „megelőzés” kérdését,
akkor a KinderSpeech™ nem csak egy játék lesz a polcon,
hanem egy tudatos lépés afelé, hogy a gyermeked agya a lehető legerősebb alapokról induljon.